Als je iemand wilt versieren gebruik je vaak een openingszin. Zo is dat ook vaak bij een klant die je graag wilt verleiden om jouw product te kopen. Maar welke openingszin moet je nou gebruiken en hoe zorg je ervoor dat de klant jouw product koopt.
Een openingszin is van cruciaal belang bij het verloop van het gesprek. Zo moet je nooit direct de wil aan de klant opleggen, want dan zal deze snel afhaken. Bepaalde zinnen zoals goedemorgen, ik verkoop..., als u zich nu aanmeld als abonnee dan...komen veel te opdringerig over en zullen de klant alleen maar wegjagen.
Beter is het om een wat afwachtende houding aan te nemen en de kat een beetje uit de boom te kijken. Je moet er voor zorgen dat de klant meer aan het woord komt, zodat je de interesses komt te weten, waar jij dan weer op kan inspelen. Ten eerste moet je proberen ervoor te zorgen om op een positieve manier de aandacht te trekken van de klant en deze te houden. Zodra dit is gelukt moet je de interesse versterken en daarna overgaan tot actie.
Een slimme verkoper zal ook eerst proberen op een positieve manier de aandacht proberen te trekken en op zoek gaan naar aanknopingspunten. Daarna is het van belang dat er een gevatte uitspraak gedaan wordt, die de interesse van de klant opwekt. Wat heel goed werkt is een gratis boekje met tips en adviezen. Wanneer je de aandacht van de klant hebt getrokken moet je het gesprek zien gaande te houden. Zoek uit wat zijn irritaties, problemen of interesses zijn en probeer hiervoor een geschikte oplossing te vinden die past bij de klant. Onderneem nog geen actie wanneer je nog geen helder beeld hebt van de wensen en motieven van de klant, maar doe dit pas als alles compleet en concreet is gemaakt.