Als je in het verkoopvak zit zijn er enkele dingen die je beter niet kunt doen. Een goede verkoper zorgt ervoor dat hij de volgende misstappen niet maakt. .
Zorg dat je op de hoogte bent van wie je klant is: wat heeft hij nodig, wat wil hij? Als je dit weet kun je inspelen op zijn karakter en dat levert uiteindelijk meer op.
Je hebt een eigen planning gemaakt, en het is van belang je daar aan te houden. Het is de bedoeling dat je binnen die planning een klant overhaalt en je doelstellingen behaalt.
Als je wat meer tijd besteedt aan het uitstippelen van de snelste en efficiëntste route, kun je meer tijd besteden aan je klanten. Zorg dat deze geografisch gegroepeerd zijn.
Nieuwe klanten werven kost tijd en energie. Je moet zorgen dat je alles te weten komt over de klant en zijn bedrijf. Een vertrouwensband scheppen kost tijd, dus als een klant niet direct heel toeschietelijk is, geef het niet te snel op. Laat hem niet los, maar zoek regelmatig contact. Zo kun je controleren of er iets in de situatie veranderd is en er nu wel behoefte is aan jouw producten. Stuur een nieuwe mailing van je bedrijf, geef informatie aan de klant die kwalitatief en waardevol is.
Je hebt je inkomsten nodig, maar ga niet over je grenzen heen. Af en toe korting geven kan, maar let erop dat je jezelf niet tekort doet.
Klanten met wie je al een zakenrelatie hebt zijn enorm belangrijk. Zorg dat ze tevreden blijven en gebruik ze als referentie.
Het tempo ligt tegenwoordig hoog en tijd is geld. Klanten zitten niet te wachten op ellenlange presentaties met informatie waar ze niet veel aan hebben. Zeker als je niet handig bent met Powerpoint-presentaties kun je je er beter verre van houden. Houd het kort, zodat je klanten gefocust blijven en geef alleen die informatie die op dat moment nodig is om de interesse te wekken en te houden. Let ook op wollig, zakelijk taalgebruik, waarmee je veel woorden gebruikt maar eigenlijk weinig zegt. Dit wekt enkel irritatie op.
Natuurlijk kan het gebeuren dat de dingen niet gaan zoals je gepland had, maar zorg ervoor dat dit niet met regelmaat gebeurt. En als er iets mis gaat, neem dan contact op met de klant om je te verontschuldigen. Dat houdt de relatie goed.