Hoe kan het toch dat u opdrachten mist die u best had kunnen pakken. Ondanks de vakkennis, inhoudelijke kennis over de markt en enkele jaren commerciële ervaring die u heeft lukt u het niet om de opdrachten binnen te halen. Andere ervaren collega's lukt het echter wel om moeiteloos met lastige gesprekpartners om te gaan, terwijl u dat met lede ogen aan moet zien. Duidelijk is het dan ook dat u nog een hoop kunt verbeteren op het commerciële vlak.
Om u op het commerciële vlak te blijven verbeteren en de beste professional te worden, zijn er een aantal tips die van u een betere verkoper maken. Lees, Kijk, Vraag en Leer zijn hierbij de sleutelwoorden naar succes.
Lees veel boeken, waarbij minimaal een boek per maand een vereiste is. Begin bij de eenvoudigste varianten en neem de tips en aanbevelingen die gegeven worden in u op. Kijk wat het beste bij u als persoon past en test dit in de markt. Wat goed is, is voor herhaling vatbaar en wat niet werkt laat u voor wat het is. Niet alleen de vakliteratuur is voldoende om te lezen, ook is het sterk aan te raden om kranten te lezen en websites te bezoeken. Vooral het zakelijk nieuws doet er toe, zodat u weet wat er zich afspeelt op dit gebied en u een goede gesprekspartner kan zijn voor al uw klanten.
Ga op zoek naar programma's die met commercialiteit te maken hebben. Kijk en observeer hoe iemand een interview afneemt, hoe politici zich opstellen en andere professionals communicatief opereren.
Wees niet bang om te vragen en ga in gesprek met senior verkopers, die bij u er goed op staan. Vraag uw collega's om feedback en advies zodat zij u kunnen helpen. Zo kunt u zelf ook als aanspreekpunt fungeren voor junior verkopers, die u van advies kunt voorzien.
Zorg dat u zich blijft ontwikkelen. Trainingen en opleidingen volgen zal u helpen om een betere verkoper te worden. Bezoek met enige regelmaat lezingen en seminars en schroom niet om uw nek uit te steken en kritische vragen te stellen.