Iedereen is in staat om een goede deal te sluiten. Als je deze tips goed in gedachten houd tijdens het aanprijzen van je product, wordt dat nu bovendien nog gemakkelijker. Hier volgen ze:
1. Kom tegemoet aan de wensen van de klant. Leef jezelf hierbij in in de klant om te begrijpen wat deze van jouw product verlangt en waarom.
2. Laat de klant in actie komen. Zorg ervoor dat je de klant een aanbieding doet die hij of zij niet kan weerstaan. Zo kun je aangeven dat jouw product een levertijd van enkele weken heeft, maar dat je er misschien nog eentje hebt liggen. Natuurlijk kun je even later melden dat dat inderdaad het geval is.
3. Begrijp je klant. Ga direct op eventuele vragen of bedenkingen in met doelgerichte antwoorden. Help de klant op een oprechte manier van bedenkingen af door eerlijk op zijn of haar argumenten te reageren.
4. Wees geen standaard opdringerige verkoper. Dit is namelijk wat het gros van de klanten van je verwacht. Verras hen daarom met een geheel andere aanpak en laat tijdens het beslissende moment doorschemeren dat je er niet zeker van bent of het aanbod wel iets voor de klant is. Hierdoor kom je niet alleen oprechter over, het aanbod wordt hierdoor nog onweerstaanbaarder voor de klant en hij of zij denkt de touwtjes helemaal zelf in handen te hebben.
5. Verander je benadering voortdurend. Klanten willen namelijk jouw speciale aandacht en geen standaard verkooppraatje. Speel daarom goed in op de doelgroep waarin de klant zich bevind door te letten op factoren als leeftijd, interesses en motivatie om jouw product te kopen.
6. Vertel je verhaal in geuren en kleuren. Maak gebruik van een kleurenpalet aan termen en vergeet vooral niet de woorden 'gratis' en 'extra voordelen' te gebruiken.
7. Zeg altijd ja tegen je klant. Maak je klant enthousiast voor je ideeën en product en leid hem naar een deal door positieve taal en lichaamstaal te gebruiken.
8. Zeg het met cijfers. Meet je resultaten en leg deze naast die van je concurrentie, waardoor jouw product een stuk aantrekkelijker wordt. Neem je cijfers mee naar je klant en leg deze dan meteen de positieve referenties van je bestaande klanten voor.
9. Bedank altijd je klant. Laat dit niet afhangen van een succesvolle deal, maar doe dit standaard.
10. Neem eventuele klachten altijd serieus.